CROWDFUNDING I KAK SU TO DELALI NAŠI STARI - Kerekesh teatar
6974
post-template-default,single,single-post,postid-6974,single-format-standard,qode-listing-1.0.1,qode-social-login-1.0,qode-news-1.0,qode-quick-links-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-12.0.1,qode-theme-bridge,bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.2,vc_responsive

CROWDFUNDING I KAK SU TO DELALI NAŠI STARI

   U jubilarnoj godini 150. godišnjice zgrade HNK-a u Varaždinu,  povijest se znakovito
ponavlja. Varaždinski kazališni zanesenjaci žele poput svojih sugrađana s kraja 19. stoljeća
uložiti novac, trud i vrijeme kako bi se u gradu koji se diči kulturom izgradio kulturni centar.
Prijeko potreban dom za mnogobrojne varaždinske kulturne beskućnike, poput Kerekesh
Teatra, raznih KUD-a, plesnih klubova i raznih izvođača koji okupljaju djecu i mladež.
Svi oni su se sada kao podstanari, poput naših sugrađana Nepalaca, raštrkali diljem grada,
živeći u nadi da će jednog dana imati svoj dom.

Nakon dvogodišnjeg iščekivanja da Ministarstvo kulture raspiše europski projekt za
sufinanciranje izgradnje Kulturnog centra, zaposlenicima Kerekesh Teatra je napokon
postalo jasno da se europski projekt na putu za Varaždin zagubio negdje u žbunju uz
autocestu. Organizacijski buldožer projekta Kulturnog centra – Jan Kerekeš unatoč toga
ne gubi nadu da će doći do budućeg doma zahvaljujući velikoj vojsci sljedbenika Kerekesh
Teatra.  Potrebna sredstva za izgradnju Kulturnog centra Kerekesh Teatar želi namaknuti
crowdfundingom, iliti grupnim financiranjem. Modernom verzijom, nama starijima iz
socijalizma znanog samodoprinosa. Prije nego što starijima objasnim što je to crowdfunding,
pojasnit ću mladima što je bio samodoprinos.

      

U bivšoj Jugoslaviji u kojoj su živjeli naši roditelji samodoprinos je bio dominantan
instrument za financiranje važnih lokalnih projekata. Oblik obveznog izdvajanja iz plaća
građana za izgradnju lokalne komunalne infrastrukture, škola, bolnica, domova kulture,
sportskih dvorana… Ako se je većina građana na referendumu demokratski odlučila da
im je neki objekt društveno potreban njegovo bi se financiranje rješavalo samodoprinosom.
Novac bi se izdvajao najčešće na 5 godina iz plaća radnika (obično je to bilo oko 2% od neto
plaće). Svi referendumi koji su se raspisivali uglavnom su uspijevali, a u prosjeku 80%
upisanih birača bilo je za samodoprinos.

U međuvremenu je socijalizam otišao u povijesnu ropotarnicu, a nekadašnji samodoprinos
prekrila je prašina zaborava. Glavna os koja pokreće svijet  danas je internet. Stoga nije
čudo da je internet iznjedrio novi način prikupljanja novca za financiranje raznoraznih
projekata i poslovanja. Novi način se zove crowdfunding, što bi se grubo moglo prevesti kao
grupno financiranje. Grupno financiranje omogućuje sakupljačima sredstava prikupljanje
novca od velikog broja ljudi putem raznih online platformi. Slikovito, svaki građanin
Hrvatske,  ili bilo koji ljubitelj umjetnosti, mecena, u bilo kojem dijelu svijeta zahvaljujući
grupnom financiranju može donirati novac za izgradnju Kulturnog centra u Varaždinu.

      

Crowdfunding je od 2009. godine prerastao u najutjecajniji model prikupljanja sredstava
koji može dosegnuti publiku iz cijelog svijeta ako se učinkovito provede. Ne sumnjam da
će tim pod vodstvom Jana Kerekešaiskoristiti moć grupnog financiranja kao učinkovitog
i relevantnog načina za dosezanje novih, ali i starih, Kerekesh Teatru i Varaždinu, privrženih
donatora. Uspjeh Crowdfunding kampanje za Kulturni centar uveliko ovisi o tome koliko će
Kerekesh teatar s jasnom porukom uspjeti prodrijeti do “mnoštva”, koristeći sve dostupne
promotivne alate i društvene mreže za unaprjeđenje kampanje. Uspjeh grupnog financiranja
u stvarnosti  je igra velikih brojeva, temeljena na tome do koliko ljudi Jan i ekipa mogu doći
putem interneta.

Pred ekipom iz Kerekesh Teatra, za hrvatske okvire, pionirski je poduhvat. Jer ovo nije
biznis, ovo je ipak ulaganje u kulturu, ulaganje u budućnost naše djece. Ako Kerekesh Teatar
uspije prikupiti dovoljno sredstava za izgradnju Kulturnog centra, ući će u povijest. Postat će
sastavni dio marketinških i povijesnih udžbenika koje će izučavati budući naraštaji. Isto kao
što sam se ja divio kad sam saznao da je zgrada HNK-a u Varaždinu 1873. godine napravljena
sredstvima obrtnika i imućnih građana Varaždina, a neke od varaždinskih škola i odjeli bolnice
samodoprinosom.

Povijest se uvijek ponavlja, a umjetnost i kazalište pomažu u otvaranju pogleda na društvo.
Kultura se gradi kroz pojedince velikog srca. Budite i vi pojedinac velikog srca
– uključite se u kampanju.

Piše: Marijan Hižak

Donirajte za izgradnju Kulturnog centra u Varaždinu.

Kliknite: OVDJE

I odaberite jedan od donacijskih paketa.