Momčad iza zavjese - Kerekesh teatar
7989
post-template-default,single,single-post,postid-7989,single-format-standard,qode-listing-1.0.1,qode-social-login-1.0,qode-news-1.0,qode-quick-links-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-12.0.1,qode-theme-bridge,bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.2,vc_responsive

Momčad iza zavjese

Stvaranje kazališne predstave je nešto fascinantno. Oduvijek mi je bio interesantan život koji
vlada iza kulisa. Iako su svjetla pozornice usmjerena na glumce, za nastajanje predstave bitni
su i ljudi iza scene. Oni koji se kriju iza kazališnih zavjesa daju predstavi čari i moć.
Nevidljiva ekipa iza scene scenografijom, kostimima, svjetlom i tonom publiku provodi kroz
različite epohe i životne sudbine kojima život u predstavi udahnjuju glumci. Ekipa okupljena
iza kulisa zaslužna je za aplauze i kvalitetu predstave jednako kao i sami glumci. Iza svake
kazališne scene krije se uhodani tim ljudi kojeg gledatelji nemaju priliku vidjeti. Posao iza
scene nije nimalo lagan, osobito u malim nezavisnim kazalištima. U njima mali broj ljudi
obavlja veliku količinu posla. Drugim riječima, svi rade sve. Dok u velikim institucionalnim
kazalištima svaki čovjek obavlja posao za koji je specijaliziran, predstave u nezavisnim
kazalištima nastaju zahvaljujući svestranosti i kreativnosti tehničkog osoblja.

      

Glumačku mašineriju, najplodonosnijeg hrvatskog nezavisnog kazališta, Kerekesh
teatra, opslužuje tročlana tehnička ekipa koju čine Dario Horvat, Izak Meštrić i Leo
Friščić. Voditelj tehnike Kerekesh teatra Dario Horvat kazališnom čarolijom zarazio
se je radeći u HNK-u Varaždin. Magija teatra nije ga napustila do dana današnjeg.
Iako je svakodnevno s glumcima, ne žali za slatkim teretom njihove glumačke slave
i publiciteta, ali je iznimno ponosan na komplimente koje za rad dobiva iz glumačkih
i redateljskih krugova.

  • Naučio sam se da poštujem redatelja, jer on je taj koji sve suradnike vodi u
    ovom poslu. On drži sve konce u svojim rukama.
    Da bi glumci odigrali
    kazališnu predstavu, treba ih za to spremiti, pripremiti scenu, riješiti ton,
    složiti svjetlo, sašiti kostime. Svaka predstava je različita i za svaku se mora
    napraviti novi svijet
    , – pojasnio mi je glavne postulate uspješnosti svog posla
    voditelj tehnike Kerekesh teatra.

Horvat mi je također istaknuo, kako je u ovom poslu odgovornost na prvom mjestu,
te da je svima koji djeluju iza scene neophodan mir, psihička i fizička stabilnost za
realizaciju zadatka. U velikim kazalištima ogroman broj ljudi radi na stvaranju
predstave, gostovanja su im rijetka, pa time i selidbe scenografije. Tonski i svjetlosni
efekti su im na visokom nivou. Za razliku, predstave putujućeg Kerekesh teatra nastaju
u iznajmljenom improviziranom prostoru, uz oskudnu scenografiju i minimalne
tehničke mogućnosti. Osnovni moto koji prati rad tehničke službe Kerekesh teatra
je „sve mora stati u kombi“.

      

Kerekesh teatar prošle je godine imao preko 280 gostovanja. To znači da kompletna
rekvizita i scenografija predstave  moraju stati u kombi kojim se odlazi na gostovanje.
Utovar rekvizita i scenografije, vožnja i putovanje, postavljanje predstave,
sudjelovanje u predstavi i praćenje, rastavljanje predstave, ponovni utovar
scenografije i vožnja kući je pojednostavljeni opis posla za dvojicu članova tehničke
ekipe koja prati glumačku ekipu tijekom nekog gostovanja. To je posao kojeg bi u
velikim kazalištima obavljala minimalno petorica ljudi. Zahvaljujući dobroj
organizaciji zaduženja ne predstavljaju neki veliki problem za tehniku Kerekesh
teatra. Izazovne situacije nastaju prilikom dolaska u mjesta koja nemaju adekvatne
pozornice već se predstave odigravaju u skučenim prostorima. Da bi izbjegla takva
iznenađenja tehnička ekipa Kerekesh teatra sa sobom uvijek nosi gotovo kompletnu
opremu jer doslovno moraju napraviti kazalište na mjestu gdje ga nema. Takvo
postavljanje scene može potrajati satima.

Vrijedni članovi tehničke ekipe Kerekesh teatra se ne žale. Kažu, uvijek se iznađe
neko rješenje za postavljanje scene. Puls raste za vrijeme odigravanja predstave,
jer tu su pogreške nedopustive.

  • Sve ide uživo i pogreške se ne mogu popraviti. Sve mora besprijekorno
    funkcionirati, inače pati cijela predstava. Sva sreća što radimo s vrhunskim
    glumcima. Kad se desi neka pogreška, a desi se, oni ju znaju glumom
    zakamuflirati tako da publika ništa ne primijeti
    – objašnjava mi Dario Horvat.

 

Stvaranje kazališne predstave plod je timskog rada. Samo potpunom posvećenošću,
druženjem, razmjenom mišljenja i iskustava između članova tima mogu se pronaći
najlakši mogući putovi koji vode prema dobrom prijemu predstave kod publike.
Ljudi iza scene neizostavna su karika i jamac uspjeha svakog kazališta. Tehnička
ekipa Kerekesh teatra to najbolje potvrđuje.

Piše: Marijan Hižak