10 godina Kerekesh Teatra - Kerekesh teatar
7360
post-template-default,single,single-post,postid-7360,single-format-standard,qode-listing-1.0.1,qode-social-login-1.0,qode-news-1.0,qode-quick-links-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-12.0.1,qode-theme-bridge,bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.2,vc_responsive

10 godina Kerekesh Teatra

Kad je, nacionalni prvak drame Ljubomir Kerekeš, prvi put u Klubu Europa Media
varaždinskog HNK-a, 1992. godine, izveo monodramu „Dimnjačar“ bio sam duboko
uvjeren da će ova predstava biti iskorak prema nečem velikom. To nešto veliko, po
čemu će Kerekeš stariji ostati upamćen u povijesti hrvatskog glumišta, nisu briljantno
odigrane uloge na pozornicama Kerempuha, zagrebačkog ili varaždinskog HNK-a niti
mnogobrojne nagrade, već njegovo nevjerojatno aktivno djelovanje unutar Kerekesh
teatra. Za pokretanje nezavisnog teatra najzaslužniji je njegov sin Jan Kerekeš, mlad
i talentiran glumac, s diplomom glumačke Akademije. Poduzetni Jan, pun stvaralačke
energije, s filigranskom preciznošću uočio je da na tatinoj ostavštini i iskustvu može
sagraditi vrhunsko nezavisno kazalište. Oko poletnog Jana, inspirirani bogatim
opusom autorskog stvaralaštva glumca, redatelja i autora tekstova Ljubomira
Kerekeša, okupljaju se kolege s Akademije te u veljači 2014. osnivaju Umjetničku
organizaciju “Kerekesh Teatar”. Sjajni umjetnici, Zoran Pribičević i Dina Rain, prvi
su hrabrim koracima zakoračili u svijet umjetničke neovisnosti i samostalnosti.

Osnivači „Kerekesh teatra“ nisu ni u snu pomišljali da će u proteklih deset godina
njihov teatar postati društveno relevantno i publici najomiljenije satiričko (putujuće)
kazalište u Hrvatskoj. Uspjeh je time veći ukoliko uzmemo u obzir da je Kerekesh
teatar u tom razdoblju 1957 kazališnih predstava i nasmijao više od pola milijuna
ljudi na kazališnim predstavama te snimio dva igrana filma u distribuciji Blitz, koji
su trenutno na Netflix-u i od kojih je jedan bio najgledaniji hrvatski film 2022.
godine, i treći najgledaniji 2023. godine (Marginalci).

Iza mladih glumaca, osnivača, poput brižne mame lavice stajala je od prvog dana
podrška cijele obitelji Kerekeš. Mladi tim Kerekesh teatra ubrzo je osjetio čari
putujućeg kazališta. Naplatnekućice, drndanje u iznajmljenom kombiju po
pitoresknim zaseocima diljem lijepe naše zasjenjuje predivan osjećaj zahvale kad
stigneš do onih koji nikada nisu imali priliku gledati kazališne predstave. Početak
djelovanja Kerekesh teatra bio je nadobudan, iz čiste nakane da se dokaže
nevjernicima da se od kazališta može živjeti. Nije im bilo lagano. Mnogi su im
prognozirali da će se brzo ugasiti: nema puno novca u igri, uvjeti za održavanje
predstava su oskudni. Kad smjestiš u kombi puno osobnosti, taštinu karaktera
mogu preživjeti samo najuporniji.

      

Ključan iskorak u radu i profiliranju Kerekesh teatra desio se pet godina nakon
osnivanja. Godine 2019. kao punopravni član putujućem timu se pridružuje Jan
Kerekeš, koji napušta sigurno glumačko zaposlenje u HNK- u Varaždin. Tek što
se je uspio othrvati povremenim organizacijskim olujama, prolazeći između
političkih i kazališnih Scila i Haribdi naletio je na dvogodišnju balvan prepreku,
gordog naziva Korona virus. Unatoč svemu Kerekesh teatar opstaje na javnoj
sceni zahvaljujući online produkciji, otvaranju firme Keraktiv d.o.o. za snimanje
video i radio reklama i Kerekesh shopu.

Geslo rada Kerekesh teatra je – kraljevstvo za publiku. Tim Kerekesh teatra
uvijek daje sve od sebe kako bi zadovoljili publiku, bez obzira gostovali u glavnom
gradu ili u nekom malom selu. Takav pristup sada im se vraća s kamatama.
Proteklih deset godina uspjeli su na trnovitom putu, koji je na pojedinim
dionicama bio kaldrma, stići do titule najplodonosnijeg hrvatskog putujućeg
kazališta. Neskloni Kerekešima cijelo su ih vrijeme omalovažavali optužbom da je
njihov repertoar vezan uz smijeh i komediju niža umjetnost i čisto ulagivanje publici.
Brojke i interes za predstave i filmove Kerekesh teatra pokazuju sasvim suprotno.
Gledatelja i rasprodanih predstava svakim je danom sve više, jer na komedije
Kerekesh teatra dolaze i oni koji inače nisu ljubitelji kazališta. Stvaralaštvo u kulturi,
posebice u dijelu kazališnog izričaja – komedije, više je nego dragocjeno budući da
životu daje smisao i draž koji mu svakodnevica često uskraćuje.

      

Kultnom predstavom Dimnjačar, koja je dosad odigrana preko 1350 puta, Kerekeš
stariji kontinuirano ukazuje na važnost dominacije glumca u predstavi i značaj njegove
komunikacije s publikom. U predstavama Kerekesh teatra uvijek dominira igra.
Glumci Kerekesh teatra se mogu glupirati i igrati na sceni do mile volje, mogu
improvizirati, biti nepodobni i nemoralni, ali istovremeno i šarmantni, zabavni,
zavodljivi, duhoviti. Svaka od predstava Kerekesh teatra nastoji se sljubiti s publikom.
Flert s gledateljima je temelj Kerekesh teatra. Ne iznenađuje, stoga što svi glumci koji
glume u predstavama Kerekesh teatra govore o radosti stvaranja predstave jer svaki od
njih ima pravo dati svoj udio i predložiti svoje rješenje. Režisersku palicu u Kerekesh
teatru najčešće preuzima Ljubomir Kerekeš, koji je ujedno i autor većine tekstova.
Stariji Kerekeš među glumcima je posebno cijenjen. Osim što posjeduje glumački
autoritet, kao iskusan glumac i režiser mlađim kolegama daje punu stvaralačku slobodu.
U proteklih deset godina Kerekesh teatar je radio tople i divne predstave koje su nastajale
na glumačkoj, odnosno umjetničkoj slobodi. Podsjetit ću vas na neke od njih: Ljubaf
(2014.), Grimmix (2014.), Krtice (2015.), Pokopaj me nježno (2017.), Bibi Bubi (2019.),
Pod hitno na hitnu (2019.), Imovina (2020.), Susjedi (2020.) Ja, trudnica (2021.), Dobra
večer, došao sam po vašu kćer ( 2022.), Beba (2022.), U zdrav mozak (2023.). K tome
moramo pribrojiti dva dugometražna igrana filma: Ufuraj se i pukni (2019.)
i Marginalci (2022.).

Danas je Kerekesh teatar uspješno i samoodrživo dramsko kazalište. Njihove
predstave su životne, razumljive priče s zanimljivim protagonistima koji publiku
podsjećaju na likove iz susjedstva. Već dugi niz godina Kerekesh teatar surađuje s
čitavom plejadom uvaženih hrvatskih glumačkih imena. Zalog dobre zabave i
izvrsne prihvaćenosti Kerekesh teatra kod publike su: Ana Begić Tahiri, Lana Gojak
Bajt, Hana Hegedušić, Darko Janeš, Iskra Jirsak, Jan Kerekeš, Ljubomir Kerekeš,
Matko Knešaurek, Goran Koši, Marija Krpan, Mirna Medaković Stepinac, Mijo Pavelko,
Luka Petrušić, Zoran Pribičević, Isidora Rajković, Tamara Šoletić, Antonija Stanišić
Šperanda, Iva Šimić Šakoronja, Zdenka Šustić, Mirela Videk i Draško Zidar.

Da bi Kerekesh teatar besprijekorno funkcionirao bitni su ljudi koji djeluju iza scene
koji su jednako zaslužni za svaki uspjeh Kerekesh Teatra, a to su: Dario Horvat i
Izak Meštrić u tehnici, Maja Denac i Fran Dobrenić u marketingu, te Jasenka
i Ema Kerekeš u administrativno – knjigovodstvenim poslovima.

Deset godina je prošlo, što dalje ?
“Dalje? Dalje idemo još jače!” –kratak je bio dirigent ove prekrasne
hrvatske kazališne priče, Jan Kerekeš.

Piše: Marijan Hižak